Marketingové kamikadze v celej EÚ aj mimo nej začína už 25. mája - naozaj?

Autor: Štefan Cibula | 13.5.2018 o 2:07 | (upravené 13.5.2018 o 10:05) Karma článku: 2,73 | Prečítané:  1237x

Už o chvíľu sa menia pravidlá marketingovej hry a to nie len v EÚ ale celosvetovo. Predstavujú nové pravidlá pre potenciálneho zákazníka krok späť alebo len zavádzajú potrebný poriadok ktorý si vyžaduje informačná doba? Posúďte.

Ak sa pohybujete vo svete obchodu, marketingu, IT alebo dokonca iba vlastníte internetovú stránku,nové nariadenie Európskej Únie skrývajúce sa pod magickou skratkou GDPR vstupujúce globálne do platnosti 25. mája 2018, vám je určite známe. Ak patríte do skupiny ktorá o novom nariadení ešte nepočula, hoci sa týka všetkých občanov v celej EÚ, nič si z toho nerobte - s blížiacim sa termínom sa zo všetkých strán stále častejšie opakuje otázka "Čo to je GDPR a o čo tam vlastne ide?". Nakoľko odpoveď na otázku nie je až taká zrejmá ako by sa mohlo zdať, spôsobuje jej odpoveď a z toho vyplývajúce povinnosti vrásky na čele nejednému právnikovi, majiteľovi firmy aj zamestnancovi.

Čo to teda to GDPR je?

General Data Protection Regulation (GDPR) je nové nariadenie Európskej únie ktoré by malo všetkým občanom EÚ, okrem iného, umožňovať riadiť a kontrolovať akým spôspom sú jeho osobné údaje uchovávané a na aký účel môžu byť použité. V prípade ak subjekt ktorému dáte povolenie na spracovanie vašich osobných údajov zistí ich zneužitie, je povinný do 72 hodín o tom informovať Úrad na ochranu osobných údajov a v závažnom prípade je povinný informovať aj priamo vás. Rovnako vaše osobné údaje musia byť zabezpečené proti zneužitiu a musí sa s nimi nakladať adekvátne - inak hrozia firmám likvidačné pokuty. Nariadenie vstupuje do platnosti 25. mája 2018 a týka sa každého kto prichádza do kontaktu s osobnými údajmi občana EÚ. To znamená že bez ohľadu na to či navštívite internetovú stránku spravovanú američanmi, kúpite si tovar na čínskom e-shope, ubytujete sa v hoteli na Mauríciu, alebo si kúpite miestnu SIM kartu na nášteve v Japonsku - všetci a všade musia toto nové nariadenie EÚ pri spracovaní a ďaľšom použití osobných údajov jej občanov dodržiavať.

Ako sa GDPR týka marketingu?

Denne je každý z nás obeťou rôznych marketingových nástrojov: 

Prechádzate okolo pumpy a vám na mobile vybehne skvelá ponuka "iba dnes tankovanie a k tomu horúca káva zdarma"? Váš mobilný operátor použil geolokáciu (informácie o vašej polohe) aby vás v pravej chvíli informoval o ponuke danej čerpacej stanice ktorá si túto reklamu zaplatila.

Pohybujete sa v nákupnom centre a vám príde SMS správa že za rohom majú neodolatelné zľavy? Pravdepodobne bol váš mobilný telefón spárovaný s tzv. beacon-om (majáčikom - malým technickým zariadením) ktorý sa cez bluetooth signál dokáže spárovať s vašim mobilným telefónom a zistiť vašu polohu vo vnútri budovy.

Vošli ste na pobočku vašej banky a obsluhujúci personál sa správa akoby ste bol starý známy klient? Odhliadnúc od možnosti že ním naozaj ste, je pravdepobodobné že vašu tvár kamerový systém automaticky identifikoval a pracovníkom pobočky systém pri vašom vstupe automaticky poskytol informáciu o vašej osobe - aj keď v našich končinách sa tento spôsob skôr používa na odhalovanie známych podvodníkov a automatické upozorňovanie personálu.

Dostali ste marketingový email s odkazom na www stránku ponúkaného produktu na ktorý ste klikli ale ponuka vás v danom momente neoslovila? O pár týždňov ste pri browsovaní opäť navštívili tú istú stránku a ako náhodou vám opäť príde marketingový email v snahe predať vám opätovne propagovaný produkt? Pri vašej prvej nášteve kliknutím na www linku v preposlanom  marketingovom e-maily sa na váš počítač uložila informácia o tom že ste to vy. Akonáhle ste sa na túto stránku akýmkoľvek spôsobom opätovne dostali, firma ktorá sa vám snaží produkt predať vie že ste to vy, že ste si produkt nekúpili a že vám má preposlať ďaľší e-mail. Alebo sa na vašom počítači prihlasujete do internetbankingu vašej banky a vaša manželka si o pár dní pozerá ponuku úverov a vám ako náhodou zavolajú z banky s výhodnou ponukou úveru? Opäť iba banka pri vašom prihlasovaní sa do internetbankingu uložila na vašom počítači informáciu aby vás pri prehliadaní si úverovej ponuky na stránke banky vedela identifikovať hoci nie ste prihlásený a zavolať vám že má pre vás ponuku ktorá sa neodmieta.

Dostali ste poštou list s ponukou na nové poistenie o ktorom ste zrovna uvažovali? Pravdepodobne vás poisťovňa kontaktovala s ponukou na základe toho že aktuálne dáta ktoré o vás má sú podobné dátam iných ĺudí v čase keď o rovnaký produkt mali záujem a teda poisťovňa predpokladá že záujem budete mať aj vy. Preto sa na základe údajov ktoré o vás má rozhodla zvýšiť šancu vášho zájmu o nové poistenie preposlaním marketingového listu do vašej poštovej schránky.

A ako je napríklad možné že sa vám na Facebooku zobrazujú tématické príspevky ktoré kopírujú vaše preferencie pri prezeraní konkrétnej časti webu? Stránky ktoré naštevujete sú prepojené s tzv. Facebook Pixel - je to kód ktorý majiteľ stránky na svoj web jednoducho vloží a vie sledovať aká skupina ludí sa zaujíma o akú časť webu a následne správne cieliť príspevky na sociálnej sieti.

A takto by sme mohli pokračovať... 


Podľa nových pravidiel ktoré GDPR od 25.5. zavádza, musíte dať jednoznačný súhlas na spracovanie údajov (o vašej osobe a vašej aktivite) pre tento účel - akokoľvek neuveriteľne to znie, Facebook Pixel vás už údajne teda nemôže na stránkach kde je umiestnený sledovať dokým na stránke nepotvrdíte svoj jednoznačný súhlas s tým aby ste boli sledovaný (utópia?). Dokonca si musíte vedieť vybrať či vás firma môže kontaktovať len na základe výsledku automatického (strojového) spracovania vašich údajov alebo musí byť pri rozhodovaní či vás s konkrétnou ponukou osloví, prítomný aj ľudský faktor - firma teda v tomto prípade bude musieť dokázať že napr. SMS ponuka ktorá vám pípne na mobile v čase keď sa nachádzate 50 metrov od predajne nebola odoslaná automaticky ale bola odoslaná na základe rozhodnutia človeka a nie stroja. Podmienky udelenia súhlasu musia byť zrozumiteľné, jeho udelenie musí prebehnúť na základe vašej jednoznačnej vôle (napr. súhlas musíte vediet osobitne zaškrtnúť a nemôže byť "pred-zaškrtnutý") a musíte ho vedieť rovnako jednoducho ako ste ho poskytli aj vedieť zrušiť. K udeleniu súhlasu vás nikto nemôže nútiť pod hrozbou zneprístupnenia obsahu alebo služby, pokiaľ si to samotná povaha služby vyslovene nevyžaduje. Na záver už len dodám že osoba ktorá dáva takýto súhlas nemôže byť mladšia ako 16 rokov a firma resp. web alebo aplikácia nepotrebuje súhlas na ukladanie informácii o svojich zákazníkoch, náštevníkoch alebo používateľoch, ak sú anonymizované - čo znamená že nie je žiadnym spôsobom možné zistiť ktorej osoby sa získané a uložené údaje týkajú, alebo ak sú potrebné pre funkčnosť ponúkanej služby alebo vytvorenie právneho vzťahu. V prípade ak nie je dôvod na ďalšie uchovávanie údajov o vašej osobe, môžete žiadať o ich výmaz a ten musí byť vykonaný v lehote 1 mesiaca od podania vašej žiadosti o výmaz.


Uvidíme ako sa v reálnom živote bude GDPR dodržiavať a aké budú mať sankcie EÚ ktoré môžu byť až likvidačné, dosah - hlavne mimo EÚ kde nariadenie platí rovnako.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.


Už ste čítali?